Doktor za vas

Piše: Vedrana Dučkić
Autorica je magistra nutricionizma u nutricionističkom savjetovalištu Nu3vex, gdje nudi profesionalan i individualan pristup u izradi planova za optimizaciju prehrane

OVO SU ODGOVORI NA TRI NAJČEŠĆA PITANJA U MOJOJ PRAKSI
1

KOLIKO TEKUĆINE TREBAM PITI I MOGU LI PRETJERATI S UNOSOM VODE?

Voda je prijeko potrebna za održavanje zdravlja i različitih biokemijskih procesa u tijelu. Čini u prosjeku oko 60% ukupne tjelesne mase, ovisno o dobi i spolu. Trebamo težiti optimalnoj količini, tzv. euhidraciji; ravnoteži količine unutarstanične i izvanstanične tekućine.
S pojavom različitih stanja i bolesti, osobito kada se radi o oboljenjima bubrega i srca, ili kada je tjelesna aktivnost visokog intenziteta, kao i za visokih temperatura okoliša, naša se potreba za tekućinom mijenja i remeti se ravnoteža vode u tijelu, pa je potreban oprez kako bi se izbjeglo stanje hipohidracije ili dehidracije.

Kad je riječ o zdravim odraslim osobama, ženama je potrebno u prosjeku oko dvije litre tekućine dnevno, a muškarcima dvije i pol litre i više. Stvarne individualne potrebe razlikuju se s obzirom na dob, zdravstveno stanje, ukupne energetske potrebe i razinu tjelesne aktivnosti, a važnu ulogu ima i temperatura okoliša, pa se unos tekućine treba prilagođavati.
Potrebe se mogu okvirno izračunati i na osnovu preporuka o unosu 1 ml vode/kcal prosječne energetske potrošnje tijekom aktivnosti koje ne podrazumijevaju jači fizički napor ili ekstremnije uvjete okoliša. Kod visokog intenziteta aktivnosti potrebe mogu biti znatno veće, uz pojačan oprez i poželjnu nadoknadu elektrolita koji se gube znojenjem.

Prekomjeran unos tekućine, tzv. hiperhidracija, može također štetno djelovati na organizam. Putem bubrega eliminirat će se višak, ali se uz vodu gubi i dio natrija u plazmi te se povećava volumen unutarstanične tekućine, što će dovesti do oticanja stanica svih organa, osobito mozga i pluća, što može imati fatalne posljedice za tijelo. Iako je vjerojatnost da dođe do trovanja vodom mala, trebamo ju nastojati unositi u razumnim i optimalnim količinama.

2

KOJA JE DIJETA NAJBOLJA, A KOJA DAJE NAJBOLJE REZULTATE PRI MRŠAVLJENJU?

Nema čarobne dijete koja će svima jednako odgovarati; svačiji je metabolizam drugačiji i svaki plan prehrane treba individualno prilagoditi s obzirom na brojne važne značajke. Utjecaj na ishod dijete imat će dob, zdravstveno stanje, razina tjelesne aktivnosti, metabolizam pojedinca i postojeći sastav tijela, konstitucija, a na to utjecati i preferencija određene hrane, moguća intolerancija na pojedine namirnice i slično.

Individualnom prilagodbom jelovnika postići ćemo najkompletniji i dugotrajan rezultat.

Postoji li zdravstveni problem i želimo li prehranom poboljšati zdravlje, biramo specifičan način prehrane koji će imati utjecaja i pomoći će pri liječenju raznih bolesti i stanja uz individualno prilagođene dijetoterapijske jelovnike.
Kada se govori o “najboljoj” dijeti, osobno sam pobornik mediteranske prehrane koja, prema mojem mišljenju, ima puno pozitivnih karakteristika, a zbog mogućnosti dugoročne primjene daje dobre rezultate i u gubljenju suvišnih kilograma uz povoljan utjecaj na zdravlje općenito. Način prehrane koji dopušta i promiče raznoliku prehranu te unos različite hrane i namirnica iz svih skupina u umjerenim i prilagođenim količinama dat će nam dovoljno energije zahvaljujući obilju esencijalnih mikronutrijenata koji ju osiguravaju i omogućiti postizanje ravnoteže.

Savjet je da se izbjegavaju redukcijske, često pomodne dijete, koje su manjkave, kratkoročne i neučinkovite u smislu dugoročnog održavanja postignute tjelesne težine. Zbog mogućih deficita kojima vas izlažu, mogu vam ozbiljno narušiti zdravlje.

3

ŽELIM POSTATI VEGAN, NA ŠTO TREBAM OBRATITI POZORNOST?

Veganski način prehrane podrazumijeva prehranu koja isključuje sve namirnice i hranu životinjskog porijekla. Budući da se ne konzumiraju meso i mesne prerađevine, mlijeko ni mliječni proizvodi, jaja i med, trebamo se prije svega dobro educirati o svim nutrijentima koje naše tijelo treba i o tome koji su dobri biljni izvori hrane iz kojih ćemo tijelu osigurati sve potrebne esencijalne gradivne tvari.
Potrebno je osmisliti dobro uravnotežen veganski plan prehrane i osigurati tijelu optimalno zdravlje. U takvu prehranu treba uvrstiti dobre i raznolike izvore biljnih proteina u adekvatnim omjerima i količinama. To se postiže kombiniranjem raznih žitarica, grahorica, mahunarki, orašastih plodova i sjemenki jer biljni proteini uglavnom nisu kompletni i postoji limitiranost u nekoj od esencijalnih aminokiselina, a manja je i biološka iskoristivost u odnosu na životinjske proteine, pa će nam upravo veća raznolikost biljnih izvora proteina osigurati unos svih potrebnih esencijalnih aminokiselina.
Unosite različita zamjenska mlijeka, primjerice bademovo, kokosovo, sojino i zobeno. Uvrstite u prehranu tofu, seitan, tempeh, raznoliko voće i povrće. Obogatite jela proteinima graška, soje, buče, riže i konoplje.
Čuvajte fizičko i mentalno zdravlje i osobito pazite na dodatan unos vitamina B12 koji s folnom kiselinom sudjeluje u sintezi DNK i RNK, sintezi masnih kiselina i stvaranju energije. Taj vitamin regulira metabolizam, važan je za psihičko zdravlje i raspoloženje te prevenira nastanak perniciozne anemije. Svakako uzmite suplemente, a dobrodošao je i dodatan unos vitamina C, omega 3 masnih kiselina, željeza, kalcija i vitamina D. Za uravnoteženu vegansku prehranu potražite pomoć nutricionista.

PRAVILA PRIVATNOSTI | UVJETI KORIŠTENJA

Copyright i Design by 01 Content & Technology – C3 Croatia | Sva prava pridržana | 2020

Projekt je nastao u produkciji agencije za premium sadržaj i tehnologiju 01 Content & Technology – C3 Croatia i Plive, u skladu s najvišim profesionalnim standardima