Omogućuje Plivit® D3

Imunitet Otkrivamo: 10 razloga zašto su
vitamini važni na proljeće

Vitamini su organski spojevi različitog sastava i kemijskih osobina koji se nalaze u hrani u malim količinama, a neophodni su za normalno funkcioniranje organizma i zato ih je potrebno unositi i kao suplemente ako nemamo zadovoljavajuće razine. Evo 10 razloga zbog kojih su nam vitamini posebno važni na proljeće.

Sindrom proljetnog umora

Proljetni umor zdravstveni je poremećaj koji smanjuje radnu sposobnost pojedinca čineći ga bezvoljnim, razdražljivim i malaksalim. Utječe na kvalitetu života slabeći imunitet. Najpodložnije su osobe koje su preosjetljive na vremenske promjene te se zbog smanjenih sposobnosti organizma ne uspijevaju prilagoditi prijelazu iz hladnijeg u toplije i promjenjivo proljetno vrijeme.

Vitamini B1, B2, B3 i B5 sudjeluju izravno u procesu stvaranja energije i time pomažu spriječiti proljetni umor. Posebno se preporučuju starijim osobama, sportašima i osobama izloženim stresu.

Proljetna avitaminoza

Kraj zime i početak proljeća može dovesti do tzv. proljetne avitaminoze. Nedostatak vitamina B dovodi do metaboličkih poremećaja koji uzrokuju gubitak kose, suhoću i ljuštenje kože. Nedostatak vitamina C uzrokuje krvarenje desni, povećava rizik od kardiovaskularnih i onkoloških bolesti. Avitaminoza je također obilježena nedostatkom vitamina D, koji je prijeko potreban za normalan rast i mineralizaciju kostiju i zuba.

Rizične skupine kod kojih se može očekivati manjak vitamina D su:

  • trudnice i dojenčad
  • osobe u gradovima s puno smoga
  • osobe koje nose zaštitnu odjeću i koriste sredstva za zaštitu od sunca s visokim SPF faktorom
  • hospitalizirani pacijenti
  • osobe u institucijama
  • osobe tamnije puti
  • pretile osobe (potkožna mast veže nastali vitamin D)
  • osobe starije dobi
  • osobe koje uzimaju lijekove koji se upliću u metabolizam vitamina D (antiepileptici i glukokortikoidi)
  • bolesnici s osteoporozom
  • bolesnici s autoimunim, zloćudnim, neurološkim i psihijatrijskim bolestima.

Priprema kože za sunce

Proljetno doba donosi toplije vrijeme i više sunčanih dana. Izlaganje suncu ima pozitivan utjecaj na tijelo, poput sinteze vitamina D. No, pretjerano izlaganje za posljedicu može imati stvaranje štetnih slobodnih radikala, koji vidljivo oštećuju tkivo kože te mogu uzrokovati bore, tamne mrlje i opekotine od sunca.

Pravodobnom pripremom kože moguće je minimizirati štetne posljedice izlaganja UV zračenju. Pritom su korisni antioksidansi poput karotenoida, naročito beta-karoten koji djeluje zaštitno protiv akutnih i kroničnih kožnih oštećenja uzrokovanih izlaganjem suncu. Vitamini A i E također imaju značajan antioksidativni učinak.

Zaštita od sunca

Vitamin C pomaže u regulaciji tjelesne topline i može štititi od toplinskog udara i osipa. Vitamin C je također jedan od najsnažnijih prirodnih antioksidansa te povećava količinu kolagena u koži i štiti ju od štetnog Sunčeva zračenja. Nažalost, ljudski organizam ga ne može sintetizirati, pa ga mora unositi hranom ili kao suplement.

Alergije

Proljeće je doba kada su u zraku visoke koncentracije peludi. Pelud prenošena putem vjetra nakon udisanja kod osjetljive populacije može izazvati alergiju.

Ovdje veliku ulogu igra vitamin C, koji svojim antioksidativnim djelovanjem pomaže jačanju imuniteta. Istraživanja pokazuju da i nedostatak vitamina D može povećati broj alergija, što je naročito izraženo u populacijama koje žive dalje od ekvatora te su manje izložene Sunčevoj svjetlosti i vitaminu D.

Tjeskoba izazvana pandemijom

Vrijeme pandemije koronavirusa u mnogima izaziva stres, koji može imati negativni učinak na imunološki sustav. Kada je organizam izložen stresu, događa se niz metaboličkih promjena predvođenih pojačanim lučenjem stresnih hormona poput kortizola. Intenzivna ili produljena stresna reakcija može dovesti organizam do bolesti srca, krvnih žila, želuca, gušterače, mozga i drugih organa.

Vitamini skupine B pomažu ublažiti stresne reakcije te jačaju imunitet. Najbolji prirodni izvori vitamina B su pekarski kvasac, jetra, cjelovite žitarice, riža i orašasti plodovi.

Oporavak kože, kose i noktiju

Zbog pandemije mnogi su neočekivano bili primorani izolirati se u vlastitim domovima. Boravak u zatvorenim i zagrijanim prostorima bez dovoljno vlage može štetno utjecati na kožu, kosu i nokte.

Vitamin B2 štiti kožu od pucanja, vitamin B3 pomaže kod suhe i upaljene kože, vitamin B5 vlaži kožu i pomaže u borbi protiv problematične kože, a biotin sprečava sitno perutanje kože. Vitamin A sprečava razvoj raznih kožnih bolesti, jača kosu i omogućuje rast kostiju.

Regulacija prekomjerne tjelesne težine

Tijekom zimskih mjeseci, bez obzira na novogodišnje odluke, nakupljaju se suvišni kilogrami. Razlozi leže u smanjenom kretanju i konzumaciji pretjeranih količina prerađene hrane, koja nije bogata esencijalnim nutrijentima. Okolnosti povezane s pandemijom pridonose tom efektu, djelomice zbog nemogućnosti izlaska i kretanja, a djelomično zbog nemogućnosti svakodnevnog nabavljanja svježe hrane poput voća i povrća. Mnogi se odlučuju na redukciju tjelesne težine raznolikim dijetama koje mogu dovesti do manjka vitamina u organizmu. Taj nedostatak potrebno je nadoknaditi suplementima kako ne bi došlo do značajnijeg disbalansa u organizmu.

Gastritis

Proljeće je razdoblje u kojem se vrlo često javljaju tegobe kroničnog gastritisa. Osim uobičajih prehrambenih smjernica, treba znati da gastritis uzrokovan bakterijom H. pylori ima za posljedicu podizanje razine slobodnih radikala u želučanoj sluznici. Ovaj deficit potencijalna je veza između kroničnog gastritisa i povećanog rizika od pojave karcinoma.

Kod osoba s kroničnim gastritisom razina vitamina C u želučanom soku vrlo je niska. Iako tvrdnja nema dovoljno znanstvenih dokaza, svim pacijentima s kroničnim gastritisom preporučuje se hrana bogata vitaminom C, vitaminom E i beta-karotenom. Savjetuje se unos vitamina C u nekiselom, esterificiranom obliku.

Utjecaj na mentalno zdravlje

Sezonska depresija pojava je koja se nerijetko javlja za vrijeme zimskih mjeseci. S obzirom na neizvjesno stanje u svijetu i poticanje na samoizolaciju, mnogi i dalje osjećaju posljedice depresije, čak i u proljetnim mjesecima.

Vitamin C dokazano poboljšava raspoloženje i kognitivne funkcije te smanjuje simptome anksioznosti i depresije. Manjak vitamina D može dovesti do abnormalno malih količina kalcija u krvi, što kao posljedicu može imati depresiju. Vitamin B3 bitan je za sintezu serotonina, bitnog neurotransmitera u mozgu koji je smanjen kod ljudi koji pate od depresije.

Literatura:

Humble, M. B. (2010). Vitamin D, light and mental health. Journal of Photochemistry and Photobiology B: Biology101(2), 142-149

Cherniack, E. P., Troen, B. R., Florez, H. J., Roos, B. A., & Levis, S. (2009). Some new food for thought: the role of vitamin D in the mental health of older adults. Current psychiatry reports11(1), 12

Vranešić-Bender, D. (2017.) Vitamini B kompleks – svojstva i djelovanje., Adiva.hr, <https://www.adiva.hr/nutricionizam/dodaci-prehrani-nutricionizam/vitamini-b-kompleksa-svojstva-i-djelovanje/>

Lučić, E. (2020.) Može li vitamin D igrati ulogu u zaštiti od infekcije koronavirusom?, vitamini.hr, < https://vitamini.hr/znanost-industrija/znanost/moze-li-vitamin-d-igrati-ulogu-zastiti-od-infekcije-koronavirusomg-14347/>

Vranešić-Bender, D. (2018.) Vitamin D – novi sveti gral suvremene nutritivne terapije. vitamini.hr, < https://vitamini.hr/blog/vitaminoteka/vitamin-d-novi-sveti-gral-suvremene-nutritivne-terapije-13073/>

Medić-Šarić, M.; Buhač, I.; Bradamante V. (2000.) Vitamini i minerali: istine i predrasude. Zagreb: F. Hoffmann – La Roche

Doktor za Vas

Kako ojačati imunitet na ljeto 2020. uoči drugog vala Covida-19? Kako zaštititi srčane bolesnike i prevenirati bolest #1 po smrtnosti u Hrvatskoj? Osamnaestero vodećih liječnika i stručnjaka prvi put u Hrvatskoj odgovaraju na najčešća pitanja s kojima su se susreli u svojoj kliničkoj praksi!

Prof. Dr. Hrvoje Vrčić

Dr. med, specijalist ginekologije i opstetricije, uži specijalist humane reprodukcije, vlasnik poliklinike Hilarus

Branimir Dolibašić

Magistar nutricionizma s 20 godina radnog iskustva u primijenjenom nutricionizmu, konzaltingu i sportskoj prehrani i vlasnik online savjetovališta za prehranu www.nutriskop.hr

Antonija Turkalj

Autorica je Magistra farmacije, univ. mag. kliničke farmacije, ljekarne Prima Pharme

Dr. Darko Vujanić

Autor je dr. med., specijalist interne medicine, subspecijalist kardiologije, KB Merkur.

Dr. Tanja Vrčić

Autorica je dr. med; specijalist dermatovenerologije

Dr. Tomica Bagatin

Dr. med, specijalist maksilofacijalne kirurgije, sub. plastične kirurgije glave i vrata, suosnivač Poliklinike Bagatin

Dr. Erden Radončić

Specijalist ginekologije i porodništva s užom specijalizacijom iz humane reprodukcije, Poliklinika Repromed

Dr. Milan Mazalin

Specijalist opće medicine, Ordinacija opće medicine Milan Mazalin

Dr. Šime Mijić

Specijalist fizijatar – reumatolog Poliklinika Faktor Zdravlje, član Američkog društva za reumatologiju

Dr. Anda Tomaš

Liječnica opće medicine, Poliklinika Vallis Medica

Dr. Darko Marčinko

Psihijatar, psihoanalitički i obiteljski psihoterapeut, profesor na Medicinskom fakultetu u Zagrebu, predstojnik Klinike za psihijatriju i psihološku medicinu KBC-a Zagreb

Dr. Dražen Šebetić

Internist i kardiolog, Poliklinika Šebetić

Vedrana Dučkić

Magistra nutricionizma, Nu3vex savjetovalište

Dr. Stjepan Ivanković

Specijalist opće kirurgije, subspecijalist kardiokirurg, Klinika za kardijalnu kirurgiju, KBC Zagreb

Dr. Borka Pezo Nikolić

Subspecijalist kardiolog, Klinika za bolesti srca i krvnih zila, KBC Zagreb

Dr. Hrvoje Jednačak

Specijalist neurokirurg, Klinika za neurokirurgiju, KBC Zagreb

Ana – Jelena Mandić

Magistra farmacije, Ljekarne Pablo

Dr. Anica Badanjak

Internistica-endokrinologinja i dijabetologinja

PRAVILA PRIVATNOSTI | UVJETI KORIŠTENJA

Copyright i Design by 01 Content & Technology – C3 Croatia | Sva prava pridržana | 2020

Projekt je nastao u produkciji agencije za premium sadržaj i tehnologiju 01 Content & Technology – C3 Croatia i Plive, u skladu s najvišim profesionalnim standardima